Aktualności:

"Batman: Długie Halloween" w sprzedaży od 29 maja.

Menu główne

TDKR - Sprawa IMAX w Polsce

Zaczęty przez Hydro, 13 Lipiec 2012, 14:26:34

Hydro

Napisałem dłuuugiego posta, ale wszystko to nagle wcięło. Shit happens. Więc w skrócie.

Ostatnio postanowiłem dowiedzieć się więcej o technologii IMAX, oraz znaleźć odpowiedź na pytanie co dokładnie oznacza kino IMAX Digital, i czemu nazywany jest kinem lieMAX.

Wiele osób cieszy się na seans ostatniej części trylogii Nolana w kinie IMAX. Tym bardziej, że znalazła się w nim ponad godzina materiału nakręconego na kamerach 70mm. Wrażenia zapewne będą niesamowite. Ale tutaj kubeł zimnej wody - przynajmniej dla polskich widzów - w Polsce nie zobaczymy różnicy pomiędzy ujęciami kręconymi kamerami IMAX a kamerami 35mm.

Powód? Każde kino IMAX w Polsce to właśnie IMAX Digital. W OGROMNYM skrócie oznacza to po prostu mniejszy ekran. Sytuację wyjaśni ten obrazek:


Po długiej przerwie chodzenia do IMAXów, wybrałem się na ostatniego Pottera, i odniosłem wrażenie, że ekran jest mniejszy. Uznałem to za zwykły wymysł i zignorowałem sprawę. Jednak po dokładnym przeczytaniu artykułów na temat sieci IMAX, okazało się że ekran w istocie był mniejszy.


To właśnie dlatego w Polsce nie został wyświetlony prolog TDKR. Kina IMAX w Polsce nie mają projektorów 70mm 15perf.


Rozmiary ekranów w naszym kraju to 18m x 24 m. "Tradycyjny" ekran IMAX to 23 m x 30 m. Różnica? Spora. 

Cytat
Kino Orange IMAX Łódź od 9 września 2009 roku, jako jedyne w Europie Środkowej, posiada cyfrowy projektor i ekran IMAX Digital. Dzięki digitalizacji w kinie Orange IMAX Łódź widzowie mogą oglądać na nowym ekranie najnowsze pełnometrażowe filmy 3D prosto z hollywoodzkich wytwórni.
Wszystko ładnie brzmi, ale gorzej jest w rzeczywistości. Może i jakość obrazu lepsza, ale to już nie jest ten sam, monumentalny obraz.

Cytat"As soon as I walked in the theatre, I was disgusted. This was not an IMAX screen. Simply extending a traditional multiplex screen to touch the sides and floor does not constitute an IMAX experience. An IMAX screen is gargantuan. It is like looking at the side of a large building, and it runs vertically in a pronounced way. It is not a traditional movie screen shape....This screen was pathetic by IMAX standards."

Polecam zajrzeć na te strony internetowe w celu lepszego poznania sytuacji:

http://blogs.dallasobserver.com/mixmaster/2012/05/the_lie_of_imax_digital_the_da.php

Dyskusja z Nolan Fans http://www.nolanfans.com/forums/viewtopic.php?f=17&t=9271

Powstała nawet mapka z kinami IMAX podzielonymi na "Fake" i "Real" https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=113621990356540393221.000469b6c5915161c3667

Ogólna lista kin IMAX razem z ich specyfikacjami http://lfexaminer.com/theaintl.htm

Zaznaczam, że nie miałem na celu nikogo zniechęcić do tej sieci kin - filmy nawet w IMAX Digital kopią po jajach, nie wspominając już o kosmicznym dźwięku. Kino IMAX to nadal najlepszy sposób na seans TDKR, bo z tego co mi wiadomo, żaden ekran kinowy w naszym kraju nie jest nawet mocno zbliżonym do tego imaxowskiego. Chciałem po prostu uświadomić, że nie doświadczymy podobnych wrażeń wizualnych co ci, którzy wybiorą się do tradycyjnych IMAXów za granicą.
It's a funny world we live in.

Patryk02099x

S?ysza?em ju? o tym jaki? czas temu i szkoda, ?e nie mo?na po??czy? cyfrowej jako?ci z analogow? wielko?ci?. Mimo wszystko i tak pewnie 100 razy lepiej zobaczy? w IMAXie ten film, bo spójrzcie jak to wygl?da za granic?: wi?kszo?? IMAXów to i tak cyfrówki i np. Niemcy maj? tylko dwa klasyczne IMAXy, a to bez w?tpienie znacznie wi?kszy rynek ni? Polska. Nawet w Stanach nie maj? zbyt wiele tych kin z projektorami na ta?m?. Podejrzewam, ?e za jaki? czas b?d? tylko 'Imax digital', cho? jak si? okazuje... lepsza technologia nie zawsze tak lepsza jak si? wydaje?  ::)

LelekPL

Już o tym pisałem wcześniej. No ale jak sam zaznaczyłeś nigdzie w tym kraju lepszej opcji nie ma, więc trzeba korzystać z tego co jest.

Juby

Hydro, zaprezentowane przez ciebie grafiki są trochę zakłamane (dwie ostatnie). Jak sam napisałeś ekran FakeIMAX mają 18x24 metry, a tam widzimy je o wiele mniejsze (z tego co widzę pokazany jest tam normalny ekran kinowy). Mnie twój post kompletnie nie zniechęca, bo na swojej stronie Orange IMAX mają takie coś:



;)

Hydro

Dwie ostatnie grafiki - owszem, jest na nich pokazany mniejszy ekran niż u nas. Ten ma 8,5m x 18 m - takie wymiary ekranów są najczęściej na największej sali w kinach, nie w typowej salce kinowej.

Fakt, zapomniałem o tym obrazku z kinoimax.pl . Ale tak czy siak u nas nie będzie zmiennego aspect ratio, tylko cały film na full screenie = ucięcie ponad godziny filmu z góry i dołu (tak jak to widać na pierwszej grafice) - trochę by mnie jednak zniechęcało ;)
It's a funny world we live in.

Patryk02099x

Hydro, to wcale nie pójdziesz do kina? ::) Na zwykłym projektorze "utną" Ci jeszcze więcej, ale jak widać zazwyczaj reżyserzy są na tyle bystrzy, że kręcąc kamerami IMAX o tym pamiętają i zazwyczaj widzimy tam tylko otoczenie czy jakieś tło, ale nic istotnego, co by mogło nam lepiej zrozumieć film albo w ogóle jest potrzebne do jego zrozumienia.

Czekam na TDKR naprawdę długo i jak widzę na liczniku tydzień do premiery(co prawda w Stanach, ale jednak) to aż dostaję drgawek z radości, jednak nie stać mnie, żeby polecieć do Londynu, aby zobaczyć jeden film, nawet jeśli to faktycznie arcydzieło. Zresztą wydaje mi się, że w większości państw ludzie nawet na to nie zwrócą uwagi i pójdą niejednokrotnie do cyfrowego IMAXu, choć do klasycznego też mają blisko. Sam napisałeś mimo wszystko, że na cyfrowych jakość może być lepsza- i tutaj znów ktoś może powiedzieć: "ja wolę mieć obcięte dwa paski, ale za to mieć o wiele lepszy obraz". Sprawa dyskusyjna.

Hydro

Jak ju? kilkakrotnie wspomina?em, na TDKR id? oczywi?cie do IMAXa. I owszem, obci?ty obraz nie wp?ywa na odbiór filmu, ale seans na tradycyjnym imaxowskim ekranie, gdzie w pe?ni mo?na doceni? prac? operatora - przynajmniej dla mnie - by?by lepszy. I powtarzam: mój pierwszy post mia? charakter wy??cznie informacyjny, bez ?adnego zniech?cania i gadki w stylu 'obraz b?dzie be, odradzam wam seans' :P

A co do tej "o wiele lepszej jako?ci cyfrowego obrazu" - IMAX jeszcze przed unowocze?nieniem mia? rewelacyjny obraz, ?adnego wielkiego skoku w jako?ci nie ma. Inn? spraw? s? te? kwestie marketingowe...
It's a funny world we live in.

Patryk02099x

Choć i tak wydaje mi się, że gdyby był u nas większy rynek to przynajmniej jeden klasyczny IMAX by powstał, choć zdecydowanie lepiej, gdyby zrobili coś nad morzem, bo współczuję ludziom, którzy mają spory kawał do najbliższego IMAXu, a w okolicach Gadńska ani Sopotu nie ma tego kina.

Hydro

Sęk w tym, że - o ile pamiętam - wcześniej w Polsce były tylko klasyczne IMAXy :P
It's a funny world we live in.

Patryk02099x

Pewnie zmienili jak cena projektorów cyfrowych spadła na tyle, że okazało się to opłacalne w porównaniu z kupowaniem filmów na rolkach. O czysto technicznych ułatwieniach nie wspomnę. Teraz pewnie mają komputer na którym pięknie i ładnie dają "play" i film leci, a tak to musieli się bawić w wymianę rolek, jeśli chcieli puścić coś innego, a kto wie, czy takie długie filmy nie są w ogóle na dwóch rolkach.

Crane

#10
Hydro, dlaczego wprowadzasz ludzi w błąd?

Nie dość że wklejasz bzdurne obrazki (z których wynika, że 18 metrów to mniej niż połowa 30...), to wypisujesz wzięte z kosmosu brednie. W cyfrowych IMAXach BĘDZIE ZMIENNY ASPECT RATIO, co prawda nie zobaczymy pełnej klatki o proporcjach 1,43:1, ale 1,9:1, co oznacza więcej obrazu niż w przypadku reszty filmu w 2,40:1. To zresztą wynika z pierwszego zdjęcia które wkleiłeś, nie wiem w sumie po co, skoro zaprzeczasz mu w dalszej części swojego postu (dez)informacyjnego.

Oglądałem w cyfrowym IMAXie Mission Impossible i obraz wypełniał cały ekran w scenach kręconych IMAXem, podczas gdy reszta scen miała panoramę i czarne pasy na dole i na górze. Dlaczego w przypadku TDKR nagle miałoby być inaczej?

Większym "problemem" jest jakość obrazu. Jakkolwiek doskonale nie wyglądały ujęcia IMAXowe w Mission Impossible, jest to tylko rozdzielczość 2K, czyli niewiele więcej od 1080p (1920x1080). Taśma 70mm (mówimy oczywiście wyłącznie o scenach kręconych IMAXem, a nie tych przeniesionych z 35mm) to natomiast odpowiednik rozdzielczości 8K (8192×4320). Nie wątpię, że mimo wszystko ujęcia IMAXowe będą się wyróżniać jakościowo (tak jak to miało miejsce w Mission Impossible), ale z jakością prawdziwej taśmy 70mm nie mogą się równać.


Whatever doesn't kill you simply makes you... stranger.

Juby

Cytat: Crane w 25 Lipiec  2012, 01:44:10
Większym "problemem" jest jakość obrazu. Jakkolwiek doskonale nie wyglądały ujęcia IMAXowe w Mission Impossible, jest to tylko rozdzielczość 2K, czyli niewiele więcej od 1080p (1920x1080).

Przede wszystkim witamy z powrotem (trochę cię tu nie było). ;) A co do twojego posta, to na fw jeden ze znajomych napisał mi, że TDKR będzie w rozdzielczości 4K (czyli dwa razy większej niż MI4, o którym wspomniałeś). Oto co dokładnie napisał:

CytatCiekawostka dla kinomaniaków:
Do kin zaczęły przychodzić dyski z kopiami cyfrowymi i okazało się, że film "Mroczny Rycerz Powstaje" jest w rozdzielczości 4K.
Także jakość obrazu mamy zapewnioną na najwyższym możliwym poziomie :)

Hydro

Cytatwzi?te z kosmosu brednie
Tym kosmosem s? akurat linki podane w pierwszym po?cie oraz opinie ludzi na temat cyfrowych IMAXów. Po cz??ci bazowa?em równie? na wypowiedzi w innym temacie, ?e w kinach IMAX w Polsce na M:I 4 nie by?o wida? ró?nicy pomi?dzy uj?ciami kr?conymi kamerami IMAX a 35mm, za to ca?y film by? na pe?nym ekranie. A ?e AR M:I 4 to w wi?kszo?ci 2.39:1 (taki jak TDKR), spodziewa?em si? takiej sytuacji na seansie Batmana. Co wi?cej, kiedy spyta?em si? IMAX Poland, czy zobaczymy ró?nice pomi?dzy uj?ciami, dosta?em odpowied?, ?e '(...) zobaczycie obraz na ca?ym ekranie IMAX', dlatego wnioski by?y dla mnie oczywiste.

Je?eli faktycznie ma by? zmienne AR, to ?wietnie (mimo ?e nadal nie b?dzie to oryginalny 1.43:1). Za wprowadzenie w b??d oczywi?cie przepraszam.
It's a funny world we live in.

LelekPL

No to ja pisałem o Mission: Impossible wcześniej i szczerze mówiąc nie widziałem zmiany formatu na ekranie w Warszawie. Nie wiem na jakim seansie ty byłeś Crane, ale na moim seansie tego nie było. Co do jakości obrazu to ja między rozdzielczością 1080p, a 1 000 590 689 1000 milionów p różnicy nie widzę, więc tak czy siak będzie mi się podobało.

Patryk02099x

Air, jeśli Full HD jest naprawdę dobre to ja myślę, że nikt nie widzi, co po niektórzy na siłę starają się ją zobaczyć. Oczywiście mając obok siebie ten film w jakości tej imaxowej i ze zwykłego kina może faktycznie coś się da zauważyć, ale nie wierzę, że w takim typowym Cinema ktoś naprawdę może narzekać na jakość obrazu. Zresztą 1080p nie zawsze jest równe innemu 1080p, bo np. TDK na blu-ray w sekwencjach nie-imaxowych jest chyba jednak brzydszy niż np. taki SALT na BR, natomiast sceny kręcone kamerami IMAX są znacznie ładniejsze od tych zwykłych, jeśli jednak cały film byłby "zwykły" to bym nie narzekał, bo nie byłoby porównania w czasie oglądania.